Taiwan en Manly - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Kelly - WaarBenJij.nu Taiwan en Manly - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Kelly - WaarBenJij.nu

Taiwan en Manly

Blijf op de hoogte en volg Kelly

02 Januari 2014 | Taiwan, Taipei

Hallo allemaal!

Omdat velen er naar hebben gevraagd zal ik op deze site een reisverslag bij gaan houden. Leuk als je het wil lezen! Ik zal beginnen bij onze eerste week in Taiwan, waarvan ik ook al een aantal foto's op FB heb gezet.

Maandag de 16e is onze reis dan eindelijk begonnen. Vanaf Schiphol zijn we naar Bankok gereisd en van waar we na een korte tussenstop zijn doorgevlogen naar Taipei. Eenmaal in Taipei aangekomen hebben we een taxi naar ons hostel genomen. Het viel ons meteen op dat veel mensen hier geen of nauwelijks Engels spreken en dat alles, maar dan ook alles, staat geschreven in Chinese tekens. Logisch in Taiwan, maar voor ons natuurlijk erg lastig om te lezen! Gelukkig zijn de mensen hier wel heel aardig en proberen ze je met de woorden die zij kennen, of gebaren, altijd zo goed mogelijk te helpen of de goede kant op te wijzen.

De eerste 2 dagen zaten we in de wijk Ximen en hebben we veel gezien en gedaan. Zo hebben we een aantal tempels bezocht, waaronder de Longshuan tempel waar mensen aan het offeren waren en waar verschillende Boeddhistisch rituelen plaats vonden en verschillende goden werden aanbeden. Ximending, een buurt met een markt en een soort Times Square van Taipei. Teipei 101, de hoogste toren van Taiwan en van waar je een prachtig uitzicht hebt over de hele stad. Het National Palace museum. En de Chiang Kai-Shek Memorial Hall, wat er ondanks het al donker was super gaaf uit zag.

In Taipei zijn we op woensdag van Ximen naar Beitou gereisd. Toen we uit het metro station stapten stonden we voor ons gevoel in de middle of no where van een oude wijk, konden we de Chinese borden opnieuw niet lezen en reden taxi's ineens snel weg wanneer zij merkten dat wij geen Chinees geschreven adres hadden of chinees spraken. Gelukkig kwamen we, nadat we een tijdje hadden rondgelopen (die dag voor het eerst echt met onze backpacks), een aardige man tegen (hij was een dagje vrij en wilde gaan hiken) die ons op sleeptouw nam langs alle hostels en hotels in de buurt. Dit waren er erg veel omdat er ook veel spa's in de buurt waren. Het grappige was dat de rivier die door het dorp liep hierdoor uit een warmwater bron bestond en deze hierdoor soms rook naar lavendel of andere geuren. Dankzij deze man hebben we toen toch een hostel kunnen vinden en we hebben hem dan ook onze eerste 'bedank-klompjes' gegeven (met dank aan de gerard en elly voor hun goede tip!) Verder heeft hij ons ook het beroemde Zhangwuji noodles restaurant laten zien, waar we 's avonds (na met behulp en daarbij veel overleg van de overige gasten de Chinese bestellijst in het Engels te hebben vertaald) lekker hebben gegeten.

Vanuit Beitou zijn we op donderdag met de trein, in drie uur, naar Huanlien gereisd omdat we vanuit daar gemakkelijk met de bus naar het Taroko national park konden gaan. Dit beschermde natuurgebied ligt midden in de bergen en wordt veel bezocht door binnenlandse en buitenlandse (Aziarische) touristen. We hebben hier bijna een hele dag doorgebracht (mede omdat we een verkeerde bus hadden genomen) en verschillende delen van het park bezocht.

Vanuit Huanlien wilden we eigenlijk naar Sun Moon lake, maar twee jongens uit Taiwan en Hongkong vertelden ons dat dit onmogelijk was in de drie dagen tijd die wij nog hadden. Je kunt hier namelijk alleen via de buitenrand van het land reizen omdat het binnenland uit alleen maar bergen bestaat. Ze wisten wel een andere leuke route en zo zijn we op zondag weer met de trein terug gereisd naar Jiufen in New-Taipei. Omdat we hadden verteld over onze moeilijkheden met de taal hebben ze twee teksten in het Chinees op papier gezet die wij af konden geven aan het ticketloket waardoor wij de goede route zouden reizen. Erg handig!

Jiufen is een dorpje in de bergen dat geheel bestaat uit door trappetjes aan elkaar verbonden straten. De hoofdstraatjes zijn aan weerszijden volgebouwd met kraampjes en eettentjes, en zijn allemaal versierd met Japanse lampionnen. Super gezellig en vooral 's avonds is het er erg druk.

In Jiufen aangekomen vertelde een jongen in de bus dat hij hier woonden en wij wel achter hem aan mochen lopen, of eigenlijk rennen want hij sprong super snel en behendig tussen alle mensen en drukte door terwijl dat voor ons wat moeilijker was met onze tassen. Hij bracht ons naar een heel schattige B&B met hele lieve eigenaren, die geen Engels spraken maar gelukkig kon hun dochtertje hun helpen (ik denk dat ze hier nu wel Engels krijgen op de lagere school). Toen we wilden betalen hadden we niet genoeg NT-dollars dus lieten we onze creditcard zien. We kregen een rouebeschijving met kaart naar de dichtstbijzijnde ATM. Wij, door door de stromende regen en drukke straatjes op pad. Onderweg aan vele mensen de weg gevraagd, een paraplu gekregen en na lang zoeken de pinautomaat gevonden. Deze deed het niet dus we zijn weer terug gelopen en wilden eigenlijk vragen of we alvast voor alleen de eerste nacht konden betalen. Tot de mevrouw zei dat we ook met onze creditcard mochten betalen. Haha we kwamen niet meer bij van het lachen, dat we al die moeite voor niets hadden gedaan.

Op maandag zijn we met de trein naar Shifan, Pingxi en Jingtong gegaan. Drie dorpjes die liggen langs een spoorlijn en die vooral bekend zij om hun wensballonen. Deze hele grote ballonnen werden dan ook vollop beschilderd, aangestoken en opgelaten door de vele bezoekers van deze toch wel touristische (onder Aziaten) plaatsjes.

Dinsdag was het onze laatse dag in het mooie Taiwan. Na anderhalve dag non stop regen zagen we erg uit naar de zon. We zijn het er wel over eens dat Taiwan zeker een land is om nog eens te bezoeken, maar dan wel in de Lente zonder regen en storm!

Op dit moment verblijven we al een aantal dagen in Manley, een buitenwijk van Sydney. We kwamen aan op eerste kerstdag en hebben kerst en oud en nieuw dan ook hier in Sydney gevierd. Met oud en nieuw was het hier één grote drukte en chaos door de vele verschillende uitkijkpunten. We hebben vanaf 10 uur 's ochtends in het park moeten wachten op het vuurwerk om twaalf uur, maar het was wel heel tof het vuurwerk bij de Harbour Bridge en het Opera House te kunnen bewonderen! (foto's volgen!)Verder zijn we natuurlijk al een aantal keer naar het strand geweest,heel vaak uit geweest, naar de Blue Mauntains gegaan en hebben we een aantal dingetjes moeten regelen. Morgen gaan we van Manley naar het centrum van Sydney en vanaf maandag gaan we waarschijnlijk meer naar beneden, richting Melbourne.

• 05 Januari 2014 - 11:02

Gerard:

Hallo Kelly en Els,

Fantastisch dat jullie het zo leuk hebben en nu al in zo'n korte tijd zoveel indrukken hebben opgedaan.
    Een heel leuk reisverslag Kelly, zeker de moeite om jullie te blijven volgen op deze manier.
    Verder heel veel reisplezier, en liefs van Gerard en Elly.

• 05 Januari 2014 - 11:58

Inge:

Super leuk geschreven,wat zijn jullie toch een kanjers!!
    Spreek je snel dikke kus :-)P +M xx

• 05 Januari 2014 - 12:56

Bill Admiraal:

Hi Gerard wat een leuk verslag, ben erg benieuwd naar jullie ervaringen in Australië. Een goed begin voor 2014, veel plezier, Bill

• 05 Januari 2014 - 13:40

Roxanne:

Eeeindelijk kel! Leuk om te lezen! Ik ben nu al benieuwd naar je volgende verslag

• 05 Januari 2014 - 13:43

Roxanne:

Xxx je zusje en mitch. Dat moest er nog achter haha

• 05 Januari 2014 - 15:11

Michelle:

Wat gaaf allemaal!! Veel plezier in australië!
    Xxx michelle

• 05 Januari 2014 - 16:08

Marja:

Ik ga het zeker lezen, leuk!

• 05 Januari 2014 - 19:11

Mam Jannie:

Héé meiden,
    Fijn Kel dat je ook schrijft ...heerlijk om op deze manier toch ook een beetje mee te reizen!! Fijn! Ik kijk alweer uit naar jullie verdere belevenissen! let goed op elkaar en hou je hand op de knip!! haha anders zijn jullie over 3 maanden alweer terug met dat gefeest van jullie.....hahaha. Geniet er van skatties. XXXXXxxx mom Jannie.

• 05 Januari 2014 - 20:28

Linda En Nasim:

Geweldig om het te lezen!
    Nog heel veel plezier tot het volgende verslag. x

• 05 Januari 2014 - 22:34

Aliegroot:

Wat leuk dat ik hier achterkom om jullie te volgen wij zijn de buurtjes Groot van de Rietorchis 18 .Onze dochter heeft dit ook gedaan namelijk vandaar onze belangstelling zij heeft ook oud en nieuw in het park gevierd heeft daar een auto gekocht op een markt van back packers een tip als je dat doet controleer of er geen boete op zit want dan zijn ze voor jou rekening. Els heel veel plezier en pas goed op je zelf. Groetjes uit limmen Sjaak en Alie.

• 05 Januari 2014 - 23:22

Sabine:

Wat een superleuk verhaal kel! Ik kreeg beeld bij je 'we moesten rennen tussen alle mensen verhaal en hoe behendig die jongen dat wel niet deed' Hahahaa briljant! Zo te lezen hebben jullie het prima naar jullie zin.. Geniet er maar lekker van :D
    XXX

• 06 Januari 2014 - 10:39

José:

Leuk om jullie zo te kunnen volgen. Goed geschreven! Genieten we toch een beetje mee ;) xx

• 06 Januari 2014 - 13:06

Astrid :

Leuk, leuk. Wat een avontuur. Geweldig. Lekker genieten meiden. Je schrijft top Kel. x As

• 06 Januari 2014 - 18:54

Monique:

Wat hebben jullie al veel beleefd! Super om te lezen! Geniet maar lekker van alle belevenissen meiden.